Pakkaus 4.0

Informaatioteknologia on opettanut meille, että kaikella on versionumero. Jos kyseinen koodi alkaa nollalla, on syytä varoa. Jos puhumme versiosta 1.0, virheitä on runsaasti jäljellä. Samoin olemme oppineet, että taso versioiden välillä vaihtelee. Windows 7 toimi, Windows 8 oli väliversio, ja Windows 10 toimii.

Tästä innostuneena Saksan teollisuus on ajamassa ”Teollisuus 4.0”-versiota, jossa digitaalisuus muuttaa kaiken yhtä radikaalisti kuin höyryvoima aikoinaan Britannian teollisuuden 1800-luvulla. Miten pakkausala sopii tähän kuvioon?

Jos teollinen toiminta määritellään ”valmista jotain”, niin pakkaaminen on ”pakkaa jotain”. Asioita on aina pakattu, villisianrakoista amforoihin, joten pakkauksella voi jopa sanoa olevan pitempi historia kuin teollisella toiminnalla. Mikäli ”pakkaamme” pakkausalan saksalaiseen formaattiin, niin

Pakkaus 1.0: pakkaa siihen mitä sattuu olemaan luonnossa saatavilla, kuten kotiloon

Pakkaus 2.0: jalosta luonnon antimista vaikkapa nahkaleilejä, keraamisia astioita

Pakkaus 3.0: pakkaa teollisen tuotannon antimia teollisesti tuotetuilla pakkauksilla

Mikä on siinä tapauksessa ’Pakkaus 4.0’? Kuten ’Teollisuus 4.0’, jotain muotoutumassa olevaa, joka kuitenkin rakentuu samoille kuluttajatarpeille kuin kaikki aikaisempi. Varmista, että tavara säilyy halutussa kunnossa alkuhetkestä käyttöön. Mahdollisuudet ovat kuitenkin valtavat. 540 miljoonaa vuotta sitten, kambrikaudella, jolloin hyvin harva nykyinen pakkausalan toimija oli markkinoilla hallitseva tekijä, tapahtui ns. Kambrikauden räjähdys. Tällöin ilmestyivät ensimmäiset nykyaikaiset eliöyhteisöt; saaliit ja saalistajat tulivat kuvioihin ja eri lajien määrä nousi räjähdysmäisesti.

Olemme nyt eräänlaisessa ”kambriräjähdyksessä” pakkausalalla: materiaalit (atomit) ja digitalisaatio (bitit) kehittyvät häkellyttävää tahtia – ja se, joka osaa hyödyntää yhtaikaisen kehityksen parhaiten, voittaa. Siksi Pakkauslaakso omalla tavallaan on juuri Pakkaus 4.0-kehitystä: suuret ja pienet yritykset, teknologiayritykset materiaalien ja digitaalisen ympärillä, uudet toimintatavat – yritämme yhdessä laittaa paloja yhteen. Näistä paloista nousee lopulta esiin kokonaiskuva siitä mihin pakkausala pystyy, ja kaikkien meidän yhteinen tavoite on tietysti, että Suomen pakkaussektori olisi tärkeä osa tätä uutta kokonaisuutta.

On helppo lausua juhlavia sanoja – onneksi Pakkauslaakso on täynnä yrityksiä jotka jo ovat alansa huippuja ja osaavat tuoda innovaatiot markkinoille, mikä voittaa jokaisen juhlapuheen

pakkaus4_0_fig1

 

Petri Vasara, Projektin vastuullinen johtaja